افکار پشت چراغ قرمز

افکار پشت چراغ قرمز

تاملات گهگاهی فریبرز نعمتی telegram: @tammollaat
افکار پشت چراغ قرمز

افکار پشت چراغ قرمز

تاملات گهگاهی فریبرز نعمتی telegram: @tammollaat

اختلاط با طوطی‌ها و انسان‌های طوطی مغز

بی‌تربیتی علمی، قسمت سوم


اختلاط با طوطی‌ها و انسان‌های طوطی مغز


خاطرم هست، نیرویی داشتم که اعجوبه‌ای بود برای خودش. یکی از مهارت‌های جنبی این بنده خدا معامله و دلالی حیوانات دست‌آموز بود. شناخت خوبی از حیوانات دست‌آموز خانگی داشت. اطلاعات‌اش برای من که تقریبا اندک اطلاعات  غیردندان‌گیری در باب حیوانات داشتم، مغتنم و ذی‌قیمت بود. مخصوصا کاوش در احوال‌ و روان حیوانات و تطبیق آن با احوال و روان انسان به عنوان اشرف مخلوقات برای من لطف خاص خود را داشت.


این دوست ما در مورد خرید طوطی می‌گفت: همیشه شرط کنید که حیوان چند روزی به صورت امانی پیش شما باشد. زیرا فروشندگان حیوانات دست‌آموز با معتاد کردن حیوانات به مواد مخدر، آرامشی مصنوعی به آنها القا می‌کنند تا شما در فروشگاه مجذوب و شیفته این حیوانات شوید و البته آرامش آنها. پس از چند روز که این حیوانات از محیط فروشگاه دور شوند به شکل دیوانه‌واری آرامش خود را از دست داده و شروع به داد‌و‌بیدادی می‌کنند که سرسام‌آور است. پس نه از جای غریبه حیوان خرید کنید و نه پیش از سه الی چهار روز خرید خود را قطعی کنید.


اما غرض بنده به غیر از انتقال این ترفند شاید به درد بخور که برای نوپایان این عرصه مفید باشد، بحث جدی‌تر دیگری هم بود. آن هم دقت در تامل احوال طوطی‌ها و اشتراک آنها با طوطی مغزهاست. قدرت تقلید تکلم یا انواع صداها در طوطی‌ها آنها را علاوه بر زیبایی منحصر به فردشان مورد توجه قرار داده است. برخی انسان‌های طوطی‌مغز به مانند بسیاری از طوطی‌ها قدرت تکلم ندارند. آنهایی هم که دارند، به مانند طوطی‌ها جملات محدودی را می‌توانند بر زبان آورند. به عبارت دیگر شما در هر موضوعی و با هر کیفیتی با این دسته از انسان‌ها صحبت نمایید، جواب شما تعدادی کلیشه‌ها و جملات ثابت در پاسخ خواهد بود. هر استدلال شما با هر تعداد، با موارد محدودی استدلال تدافعی پاسخ داده می‌شود. این دوستان زمانی که در مورد فوتبال بحث می‌کنند همان استدلال‌هایی را به کار می‌برند که در مورد جزئیات استخوان لگن خاصره به کار می‌برند، همان‌ها را در سیاست بین‌الملل و دوباره همان‌ها را در مورد مشاوره زوج‌های ناسازگار هم به کار می‌برند.


مهم‌تر از آن دست‌آموز بودن و تقلیدی بودن افکار طوطی‌مغزها از معدود منابع شناختی آنهاست. این دسته از انسان‌ها به شدت در خطر کپسولیزه شدن افکارشان می‌باشند. یک طراح زبردست در گوشه‌ای پیدا می‌شود، معدود جملاتی به آنها می‌آموزد، افکاری شسته‌و‌رفته و کپسولی شده برایشان تدارک می‌بیند، تا دائما در یک موضوع خاص، با تعداد جملاتی محدود، به صورت تدافعی یا تهاجمی اظهار نظر نمایند. دوستان و دشمنان ثابتی دارند. به مانند ماکیان‌های نر، دوستی و دشمنی‌شان دائمی است. هر اندازه هم شما بکوشید تا از سر صلح و دوستی با آنها وارد شوید در بهترین حالت دوستی شما تا اتمام آب‌و‌دانه‌ای است که برای آنها تدارک دیده‌اید. پس از مدتی دوباره تنها چیزی که بین شما و آنها باقی می‌ماند دشمنی است و دشمنی. هر چند که در تحلیل نهایی همان‌ اندازه که اختلاط با طوطی‌ها جذاب است، با طوطی مغزها سخت و حوصله سَر بَر است.


گاهی دیده می‌شود شما در فضایی یا در محلی بنا به دلایل شخصی نمی‌خواهید اظهارنظر خاصی نمایید و مشاهده می‌کنید که طوطی‌مغزها در همان فضاها دانسته و یا نادانسته به خیال خود دست به تحریک شما می‌زنند، اگر نیک بنگرید آنها بیشتر سور و ساتِ عیش شما را فراهم می‌کنند تا اینکه حریف و رقیبی جدی باشند. 


تربیت علمی می‌گوید: 


زمانی که کسی مستقیم جواب شما را نمی‌دهد، نه اینکه توان پاسخ به استدلال‌های تکراری را ندارد، بلکه گاه هدف شخص حفظ کرامت شماست.


تربیت علمی می‌گوید:


سعی کنید از کلیشه‌های ثابت بپرهیزید.


دایره لغات و استدلال‌های خود را قوت و تنوع ببخشید.


 و اینکه بدانید خوشبختانه یا بدبختانه طوطی‌مغزها در خطر انقراض نیستند. در هر لباسی می‌توانید آنها را پیدا کنید. در کسوت دولت‌مرد یا یک استادنمای دانشگاهی یا یک کارگر ساختمانی.


فریبرز نعمتی


@tammollaat